Studying (VARK) Model Among Students of the Second Stage in the College of Education and Their Relationship to Some Variables

Main Article Content

Munib Subhi Shahab Bana
https://orcid.org/0000-0001-9173-2124
Farhad Ali Mustafa

Abstract

   The objective of the present research to Identifying the prevailing and differences in (VARK) model among students of the second stage in the College of Education and its relationship to the variables of gender and specialization.


   Was research following? Result: There is a positive varying percentage in the representative systems that they prefer according to the (VARK) model among. There are statistically significant differences between the second stage students in the College of Education in terms of the gender variable in the visual pattern in favor of males. There are statistically significant differences between students of the second stage in the College of Education in terms of the gender variable in the auditory style and in favor of females.


   Through the results of the research, the researcher recommends the following: The necessity of taking into account learning patterns according to the (VARK) model when conducting the construction, review and development processes of the curricula.

Article Details

How to Cite
Bana م. ص. ش., & Mustafa ف. ع. م. (2022). Studying (VARK) Model Among Students of the Second Stage in the College of Education and Their Relationship to Some Variables. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 32(1), 65–79. https://doi.org/10.55998/jsrse.v32i1.275
Section
Articles
Author Biography

Farhad Ali Mustafa, College of Education-Shaqlawa

أ.م.د فرهاد علي مصطفى . عميد كلية التربية (شقلاوة) جامعة صلاح الدين اختصاص طرائق التدريس 

أ.م.د. منيب صبحي شهاب البناء _ اختصاص طرائق التدريس _ وزارة التعليم العالي والبحث العلمي 

References

أبو غزال،أشرف(2008) أثر توظيف برنامج مقترح قائم على مراعاة أنماط التعلم البصرية والسمعية والحركية على تحصيل طلاب الصف السابع في اللغة الإنجليزية واتجاهاتهم نحوها،رسالة ماجستير،كلية التربية ،جامعة الأزهر.

الجبوري،مروة فاروق(2015)أثرالتدريس باستخدام خرائط التفكير الالكتروني في التحصيل طالبات الصف العاشر الاساسي في مادة قواعد اللغة العربية وتنمية مهارات حل المشكلات في ضوء انماط التعلم للطلبة رسالة دكتوراه، الجامعة الاردنية.

جعفر،يعقوب(2016)أنماط التعلم لدى طلبة كلية التربية في جامعة الكويت وعلاقتها ببعض المتغيرات،دراسة ميدانية مجلة العلوم التربوية والنفسية ،البحرين.

الزغل،وفاء (2016) العلاقة بين التحصيل في مبحث الاحياء والقدرة على الاستدلال العلمي في ضوء الأنماط التعليمية المفضلة لدى طلبة المرحلة الاساسية العليا في أربد،رسالة دكتوراه،جامعة عمان العربية،الاردن.

الزيات،فتحي(2004) سيكولوجية التعلم بين المنظور الارتباطي والمنظور المعرفي ،ط2،دار النشر للجامعات،القاهرة.

سالم،محمد وعبدالله،أحمد(2013)نمط التعلم المفضل لدى الدارسين ببرنامج التأهيل التربوي،دراسات عربية في التربية وعلم النفس،السعودية.

الشهري،ظافر بن عبدالله بن محمد(2018)أنماط التعلم المفضلة وفق نموذج(VARK) لدى طلبة المرحلة الثانوية بمحافظة النماص،وعلاقتها ببعض المتغيرات،المجلة الدولية التربوية المتخصصة،المجلد(7) العددhttps://doi.org/10.36752/1764-007-008-010(8)

طريف،لبنى إبراهيم(2010)بناء نموذج لتحسين التوافق بين استراتيجيات تدريس الرياضيات وانماط تعلم طالبات المرحلة الثانوية واستقصاء فاعليته،رسالة دكتوراه،جامعة عمان العربية،الاردن.

طلافحة ،فؤاد(2009)أنماط التعلم المفضلة لدى طلبة جامعة مؤتة وعلاقتها بالجنس والتخصص،مجلة دمشق.

العيلة،هبة عبد الحميد(2012) أثر برنامج مقترح قائم على انماط التعلم لتنمية مهارات التفكير الرياضي لدى طالبات الصف الرابع الاساسي بمحافظة غزة،رسالة ماجستير،جامعة الازهر،غزة،فلسطين.

عباس،رشيد(2017)تدريس الرياضيات،أنماط التعلم المفضلة لدى الطلبة في المرحلة الأساسية العليا،دار الخليج للصحافة والنشر،الاردن.

غنيمة،محمد(2012)الفروق في أنماط التعلم وعلاقتها ببعض المتغيرات الاكاديمية لدى طلاب كلية التربية-جامعة الملك فيصل ،مجلة القراءة والمعرفة،مصر.

قطامي،يوسف و، نايفة (2002)تصميم التدريس،ط2،دار الفكر،عمان.

مشاري،منذرعبود(2020) تأثير منهج تعليمي وفقاَ لانموذج فارك بوسائل مساعد في تعلم مهارتي المناولة والتهديف بكرة القدم للاعبين بأعمار(11-9)سنة،رسالة ماجستير،كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة،جامعة المثنى،العراق.

مصطفى،القمشي،وآخرون"2000)القياس والتقويم في التربية الخاصة،عمان،دار الفكر.

المصيلحي،سالم(2013)نمط التعلم المفضل لدى الدارسين ببرنامج التأهيل التربوي بالأزهر،دراسة عربية في التربية وعلم النفس،السعودية.

لمياء الديوان و أخران(2019)التحول من التعليم الى التعلم في التربية البدنية،دارمكتبة البصائر،بغداد،العراق.

هيلات مصطفى،والزغبي،أحمدوشديفات،نور(2010)أثر انماط التعلم المفضلة غلى فعالية الذات لدى طالبات قسم العلوم التربوية في كلية الاميرة عالية الجامعية ،مجلة العلوم التربويةوالنفسية 265-290،11 جامعة البحرين.

ياسين،هلال(2010)مراعاة كتب الرياضيات المدرسية للمرحلة المتوسطة في المملكة السعودية لأنماط تعلم الطلبة،رسالة دكتوراه،جامعة عمان العربية،الاردن.

ColleenMills & D.Fleming, Not Another inventory,Rather a Catalyst for Reflection,to improve the academyk

Educationaden.50.webs.com/teaching%20model.htm, diakses pada: Ahad, 03/02/2019, pukul: 21.21.

Honey & Mumford. A. (2000)The23 learning style helpers guide Maidenhead, Berkshire,uk.peter Honey publication limited.

Mckeachie W.(2003).Learning style can become learning strategies.

Sywelem.M&Dahawy.B(2010)An Examination of learning style preferences Egyptian University students. Suez. Canal university institute for learning styles journal,16(1).

Aldewan, L. H., Abdul-Sahib, H. M., & al-Mayahi, S. J. K. (2013). Platform impact media super overlap (Alhiebermedia) to learn the effectiveness of the long jump for the Deaf Mute. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 36, 27–41. Retrieved from https://www.iasj.net/iasj/article/94541

Aldewan, L. H., & Jurani, A.-H. A.-M. (2014). A measure of the design collection of cognitive Shooting Air rifle. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 39, 412–431. Retrieved from https://www.iasj.net/iasj/article/103710

Aldewan, L. H., Mohammed, R., & AbdulQadir, A. (2015). Building and the application of a measure to evaluate the curriculum volleyball according to the overall quality from the standpoint of the teaching staff standards. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 44, 21–45.

Aldewan, L. H., & Muhammad, F. H. (2014). The effect of competition in a manner curriculum to teach comparative some ground movements Fluency and intellectual development of children Riyadh. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 40, 74–89.

Kadhim, M. A. (2020). The effect of instant feedback on performance at the digital level on discus effectiveness. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology, 14(4). doi: 10.37506/ijfmt.v14i4.11907

Kadhim, M. A. A., & Aldewan, L. H. (2021). The effectiveness of the guided discovery method in developing the motor dexterity skills of the second graders female students. Karbala Journal of Physical Education Sciences, 6(4), 237–250. Retrieved from https://www.iasj.net/iasj/article/226429

Rahim, A. M. (2021). Studying the method of leadership according to the theory of a great man and its relation to the quality of decision making for the Scout leaders in Sulaymaniyah governorate. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 69, 390–396. Retrieved from https://www.iasj.net/iasj/article/213053