تأثير تمرينات الادراك الحس- حركي بدلالة بوصلة التفكير في تعلم مهارة الكب على جهاز المتوازي للطالبات

محتوى المقالة الرئيسي

Nadia Abbas Mohamed
https://orcid.org/0000-0002-9418-9996

الملخص

     يشهد العصر الحالي انفجارا معرفيا وتكنلوجيا في كافة مجالات الحياة وظهور اهتمام عالمي بنواتج أبحاث الدماغ وتوالي ظهور سلسلة من الاكتشافات الهائلة في هذا المجال، وفي ظل هذا التطور يتحتم وجود استراتيجية تمكن المتعلم من تعلم وإتقان مهارات الألعاب الرياضية بهدف تنمية استعداداته وإمكاناته وقدرته استجابة لميوله واهتمامه، وتجلت أهمية البحث في التعرف على تأثير تمرينات الادراك الحس _حركي  بدلالة بوصلة التفكير في تعلم مهارة الكب على جهاز المتوازي للطالبات، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعات المتكافئة على عينة قوامها (34) طالبة من المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ، اختيروا عشوائيا من بين(140) طالبة من كلية التربية الرياضية، ومن خلال المعالجات الإحصائية توصلت الباحثة إلى إن لتمرينات الادراك الحس _حركي بدلالة بوصلة التفكير أهمية كبيرة في تعلم مهارة الكب في الجمناستك الفني للطالبات، وقد أوصت الباحثة إلى استخدام تمرينات الادراك الحس _حركي بدلالة بوصلة التفكير كونها اثبتت فعاليتها في الدراسة الحالية في تعلم مهارة الكب على جهاز المتوازي في الجمناستك الفني للطالبات.

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
Mohamed , N. A. (2023). تأثير تمرينات الادراك الحس- حركي بدلالة بوصلة التفكير في تعلم مهارة الكب على جهاز المتوازي للطالبات. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 33(1), 454–467. https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i1.394
القسم
Articles

المراجع

Abd Ulwahab, Mahdi, & Hashim. (2021). The effect of a psychomotor program proposed to improve the perception of drug addicts. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 30(1). https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/190

Abdel-Fattah, M. (2000). Psychology of Physical Education and Sports Theory and Field Application. Al-Kitab Center for Publishing.

Abdullah, & Salim. (2022). The Relationship of Sensory-Motor (Spatial) Perception and Cognitive Achievement with the Accuracy of Performing Some Basic Skills in Badminton. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 32(2), 153–171. https://doi.org/10.55998/jsrse.v32i2.337

Al-Gharabia, A. M. A. (2011). The development of learning and thinking style based on the two hemispheres of the brain, and its relationship to emotional intelligence and motor-visual integration, in the light of some variables [Diss. PhD thesis]. Yarmouk University.

Al-Hammadi, A. (2002). The injection of creativity (and the eight ways of creativity). Lebanon-Beirut, Dar Ibn Hazm for Printing and Publishing.

Al-Obeidi, H. B. A. (2004). The impact of the two cognitive styles, preference for sensory modeling and preference for cerebral control in the sensory memory of workers in the field of standardization and quality control of productive institutions [Unpublished doctoral thesis]. University of Arts.

Haider, T. K. (2011). Habits of Mind based on the Hemispheres of the Brain According to Hermann’s Tool for Brain Dominance [Master’s Thesis]. Educational Psychology.

Hussan, Habeeb, & Abed Alreda. (2021). The effect of teaching according to the Realistic Learning Model in teaching the technical performance of freestyle swimming for first grade student. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 30(1), 330–343. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/222

Jabbar. (2021). The effect of self and group competition strategies on learning some skills In your artistic gymnastics for men. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 31(3), 358–371. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/176

Mashkor, N. (2017). The stylistic influence of small units ( homogeneous and heterogeneous ) on some Elkinmetekih variables and the level of technical performance and achievement of the effectiveness of the discus. 50, 100–116.

MUSHREF, A. J., & Sulaiman, K. I. (2022). The effect of the learning method for mastery of performance simulation exercises in developing the skills of diving and handstand for the floor mat in artistic gymnastics for men. International Journal of Early Childhood Special Education, 14(3).

Nehadi, A. H. (2009). Whole Brain teaching and learning for results . The Herrmann international .

Nofal, M. B., & Faryal, A. A. (2007). Psychometric properties of the Ned Hermann Brain Dominance Scale (HBDI) and its effectiveness in detecting the pattern of brain dominance among a sample of Jordanian university students. Jordanian Journal of Educational Sciences, 3(2).

Obeidat, T. (2007). The brain, education and thinking (1st edition). Dar Al-Fikr Al-Arabi for printing and publishing.

Rawashdeh, I., Nawafleh, W., & Alomari, A. (2010). Learning styles of ninth grade students in Irbid and its effects on their achievement in chemistry. Jordanian Journal in Educational Sciences, 6(4), 361–375.