The Impact of Using the Electronic Achievement File on the Obtain Knowledge and Referring Performance of International Volleyball Law Among Students

Main Article Content

Hiwa Jalal Saleh
https://orcid.org/0009-0002-5708-9774

Abstract

   The technological development that the world is witnessing will not come from anywhere, but it came as a result of the interest adopted by these countries in education by focusing on providing learners with the knowledge and skills necessary for various fields of life to keep pace with the new and modern that they face, as the number of learners alike has become an issue It is important from the technological side because it is justified in the era in which we live, which is the era of technology and technical progress, and this is what we notice from the developments of technology in the educational process systems and teacher preparation programs in particular, and the research aims to reveal the impact of the electronic achievement file on obtain knowledge and the arbitrary performance of the law International student volleyball. The research community consisted of students of the fourth academic year at the Sports Institute (Erbil) for the academic year 2021-2022. The research sample consisted of (A) and (C) divisions, with (15) students for each group. Equivalence was made in the variables of intelligence and achievement for volleyball for the stage Third, the researcher used research tools (a test of obtain knowledge of international law in volleyball) and a form for evaluating arbitration performance). Students were also assigned to create a special electronic achievement file for each student. After the implementation of the experiment, it was processed statistically using the (SPSS) program, and conclusions were reached, the most important of which are: The strategy of the electronic achievement file had a great impact on the knowledge achievement of international volleyball law, which was applied to the experimental group and its superiority over the control group that was studied according to the traditional method. Also, on the arbitration performance of international law in volleyball, which was applied to the experimental group which overcome on control group.

Article Details

How to Cite
Saleh ه. ج. . (2023). The Impact of Using the Electronic Achievement File on the Obtain Knowledge and Referring Performance of International Volleyball Law Among Students. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 33(1), 337–348. https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i1.383
Section
Articles

References

المصادر:

- ابوجادو, صالح ونوفل,محمد بكر(2007):تعليم التفكير(النظرية والتطبيق),دار المسيرة للنشر,عمان,الاردن.

- قطيط, غسان(2009).حوسبة التقويم الصفي,عمان:دار الثقافة.

- مازن,حسام.(2009). لتربية العلمية لتوظيف مهارات تكنولوجيـا المعلوماتيـة فـي تصميم وإعداد واستخدام ملفات الإنجاز الإلكترونية, المؤتمر العلمـي الثالـث عشر، الجمعية التربية العلمية:المنهج والمعلم والكتاب دعوة للمراجعة، الجمعية المصرية للتربية العملية,ص409-438.

- خليل, محمد(2002) أثر استخدام ملف أعمال الطالب كأداة للتقويم على تحقيق أهداف تدريس العلوم لتلاميذ الـصف الثـاني الإعـدادي، المـؤتمر العلمـي الرابـع عشر(مناهج التعليم في ضوء مفهوم الأداء )، القاهرة، جامعة عين شمس: دار الضيافة.

- علوان ياسين,و شيماء علي خميس(2007):توزيع الانتباه وعلاقته بدقة اتخاذ القرار لحكام الكرة الطائرة, مجلة القادسية لعلوم التربية الرياضة,المجلد(7)العدد 3, ص5-6 .

- عزيز حنا داود و أنور حسين (1990 ): مناهج البحث التربوي, دار الحكمة للطباعة والنشر, جامعة بغداد.

- فان دالين.ب.ديو بولد, واخرون(1984):مناهج البحث في التربية وعلم النفس , ط3 ,(ترجمة) محمد نبيل واخران: مكتبة الانجلو المصرية , القاهرة,.

- فليح, امجد علي (2015):المعرفة القانونية وعلاقتها باداء بعض المهارات الاساسية للاعبي اندية الدرجة الممتازة بالكرة الطائرة, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة تكريت.

- الاحمد, عبد الهادي عبدالله(2006): فاعلية استخدام ملفات الانجاز في تنمية مهارات التدريس والاتجاهات المهنية نحو مهنة التدريس لدى طلاب دبلوم التاهيل التربوي بكلية التربية جامعة السلطان قابوس, دراسات تربوية واجتماعية,المجلد(12) , صـ 218-241)

- فتحي, مصطفى الزيات(1996): سيكولوجية التعليم بين المنظور الارتباطي والمنظور المعرفي,دار النشر للجامعات,القاهرة.