تأثير التعلم النشط وفق الية (المحاضرة والمناقشة) في تعلم تحمل اداء بعض الحالات الدفاعية بكرة السلة للطلاب

محتوى المقالة الرئيسي

Bilal Haider Makki
https://orcid.org/0000-0002-9200-9293

الملخص

هدف البحث الى التعرف على تأثير التعلم النشط وفق الية (المحاضرة والمناقشة) في تعلم تحمل اداء بعض الحالات الدفاعية بكرة السلة للطلاب. واستعمل الباحث المنهج التجريبي اما عينة البحث كانت بطلاب المرحلة الرابعة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة البصرة بالطريقة العمدية والبالغ عددهم (195) طالب ( الذكور فقط).


واستنتج الباحث: التعلم النشط وفق الية ( المحاضرة والمناقشة) حقق الاهداف التعليمية من خلال رفع تعلم تحمل اداء بعض الحالات الدفاعية بكرة السلة للطلاب وكذلك أوصى الباحث اعتماد التعلم النشط وفق الية ( المحاضرة والمناقشة) كونه حقق الاهداف التعليمية من خلال رفع تعلم تحمل اداء بعض الحالات الدفاعية بكرة السلة للطلاب .

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
Makki, B. H. . (2024). تأثير التعلم النشط وفق الية (المحاضرة والمناقشة) في تعلم تحمل اداء بعض الحالات الدفاعية بكرة السلة للطلاب. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 34(4), 187–201. https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i4.808
القسم
Articles

المراجع

Abdulrahman, M. A., Ali, B. A., & Hammad, S. H. (2020). The Impact of the Use of Stairs and Hoops Exercises in the Compatibility and Speed of the Skill Performance of the Players of Ramadi Football Club for Youth. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(05).

Al-Dulaimi, N. A. Z. (2011). Selections in Kinetic Learning: Al-Najaf Al-Ashraf. Dar Al-Diaa Press for Printing and Publishing.

Ali, M. A.-S. (2010). Modern Trends and Applications in Teaching Curricula and Methods (p. 233). Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing.

Dee, F. (2009). Towards Creating Experiences in Useful Learning (2nd ed, p. 46). Al-Akbayan Company.

Don well, c. c & Eison, & j. A. (2010). Active Learning :Creating Excitement in the classroom. washington. D. C .George (p. 68). Washington uni. press.

Hamid, N. S., Mushref, A. J., AHMED, D. M. A., & Abdullah, F. (2024). The effect of the active discussion strategy on psychological stability and the development of some offensive skills in basketball for female students. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 34(2). https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i2.485

Ismail, S. M. (1996). The effect of teaching methods to develop the explosive power of the legs and arms on the accuracy of long-range shooting by jumping high in handball [A doctoral thesis]. University of Baghdad.

Karamustafaoglu, O. (2009). Active learning strategies in physics teaching. Online Submission, 1(1), 27–50.

Khalaf, F. A. Z. (2021). The effect of individual defensive exercises in developing some defensive situations in youth basketball [Doctoral thesis]. University of Basra.

Magill, R., & Anderson, D. I. (2010). Motor learning and control. McGraw-Hill Publishing New York.

Makki, B. H. (2024). The effect of brainstorming strategy (by simile method) on learning some types of shooting Basketball for students. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 34(3). https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i3.684

Mohan, M. I., Muhammad, L. H., Al-Sahib, H. M. A., & Kazem, M. A. A. (2024). The effect of a manufactured educational method in improving the technical performance and digital level of the high jumping event for female students. Journal of Physical Education Studies and Research, 34(1), 17–27. https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i1.469

Oudah, A. Y., Diwan, L. H., & Shehab, S. G. (2022). The Effect Of The Interactive Blended Learning Strategy In Learning The Skill Of Crushing Hitting In Volleyball For Students. Journal of Positive School Psychology, 6(6).

Rahman, F. A. (2010). Reading about some active learning strategies (p. 27). Guided publications within the active learning program.

Sabet, S. H., & Ali, M. M. (2012). Effect of exercise on the level of learning some skills of basketball. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 32.

Sabr, Q. L. (2005). Topics in Motor Learning (p. 56). Friday Press.