تأثير استخدام تمرينات مسارية وفق انموذج Stokesdale في تعلم مهارة الوقوف على الاكتاف على جهاز المتوازي بالجمناستك الفني للرجال

محتوى المقالة الرئيسي

Ameer Jaber Mushref
https://orcid.org/0009-0001-7471-4335

الملخص

هدف البحث الى التعرف على تأثير التمرينات المسارية وفق انموذج Stokesdale في تعلم مهارة الوقوف على الاكتاف على جهاز المتوازي بالجمناستك الفني للرجال ، واستعمل الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة ذات الاختبارين القبلي والبعدي ، وشملت عينة البحث اللاعبون المبتدئون للمركز التدريبي بالجمناستك ، ثم تمت معالجة البيانات احصائيا باستخدام القوانين الخاصة بالإحصاء والمناسبة لهذا العمل، ومن خلال النتائج التي ظهرت توصل الباحث الى الاستنتاجات والتوصيات الاتية واهمها: استنتج الباحث ان استخدام الوحدات التعليمية المنسقة بتمرينات مسارية وفق انموذج Stokesdale ساهم في تعلم مهارة الوقوف على الاكتاف على جهاز المتوازي وأوصى الباحث التأكيد على معلمين والمدربين باعتماد النماذج في عمليات التدريس وتدريب المبتدئين لما لها من دور فعال وكبير ومهم بعملية التعلم.

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
Mushref , A. J. . (2024). تأثير استخدام تمرينات مسارية وفق انموذج Stokesdale في تعلم مهارة الوقوف على الاكتاف على جهاز المتوازي بالجمناستك الفني للرجال. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 34(4), 115–126. https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i4.774
القسم
Articles

المراجع

Abdel Amir, H. O. (2010). The effect of pair exercises in developing the most important physical abilities related to the skills of preparation and receiving the serve for female volleyball students [Master’s thesis]. University of Babylon.

Abdulkreem, A. D. S. L. (2016). The Impact of the Curriculum under a Strategy (SWOM) to Teach some Basic Skills and Cognitive Achievement of Futsal for the Girl Students of the of Physical Education and Sports Science College-Basra University. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 49.

Al-Diwan, L. H., Mithaq Ghazi, & Abdel Qader, A. (2007). Evaluating practical education for fourth-year students in the College of Physical Education University of Basra from the students’ point of view. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 20, 5–25. https://www.iasj.net/iasj/article/53803

Al-Rubaie, M. D., & Muhammad, S. S. (n.d.). Teaching methods and methods in physical education (p. 136). Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah.

Hamad, S. H., Saad, H. M., Agam, B. I., & Farhan, M. K. (2024). THE EFFECT OF VISUAL TRACKING EXERCISES ON SOME MOVEMENT ABILITIES AND THE SKILL OF DEFENDING THE COURT IN VOLLEYBALL FOR STUDENTS. Proximus Journal of Sports Science and Physical Education, 1(7), 77–83.

Hassan, M. M., & Musharef, A. J. (2024). The effect of the mental training method accompanied by standard feedback in learning the technical performance of the forward roll diving movement in artistic gymnastics for men. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 34(1). 10.55998/jsrse.v34i1.473

Kadhim, M. A. A. (2020). The effect of instant feedback on performance at the digital level on discus effectiveness. Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology, 14(4). https://doi.org/10.37506/ijfmt.v14i4.11907

Karim, N. A. (2015). The effect of specific exercises according to the model’s indicators using a mobile phone on some biomechanical variables and learning the most important complex offensive skills for female basketball students [Master’s thesis]. College of Physical Education and Sports Sciences.

Muhammad, K. J. (2010). The effect of using (Bloom) Learning to Mastery in improving the level of basic skills in the game of football [Master Thesis]. Anbar University.

Mushref, A. J. (2024). The effect of exercises similar to performance according to a multi-level method in learning some of the skills of the floor mat in artistic gymnastics for men. University of Anbar Sport and Physical Education Science Journal, 14(28). 10.37655/uaspesj.2024.148118.1118

Nahid, H. A. J. (2019). The effect of specific track exercises using apparatus gymnastics skills on improving skill performance for a stage. Journal of Sports Science Applications, 5(102), 130–143.

Othman, I. A., Mohammed, L. H., Alsaeed, R., & Shabib, S. S. (2024). The effect of the Montessori program using physical activity games in enhancing the sensory-motor perception abilities of kindergarten children aged 5 to 6 years. Journal of Sports Education Studies and Research, 34(3), 19–36. DOI: https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i3.617

Qatami, N. (2004). Effective Teaching Skills, Jordan, Dar Al Fikr Publishing (p. 155). Dar Al Fikr Publishing.

Saeed, M. A. (2016). The effect of specific re-learning exercises in developing positive thinking, some motor abilities and basic skills in volleyball for female students [Master’s thesis]. University of Babylon.

Schmidt, R. A., & Wrisberg, C. A. (2008). Motor learning and performance: A situation-based learning approach. Human kinetics.

Tawfiq, F. A. H. (2007). Encyclopedia of Physical Exercises - Exercises for Sports Performance Sentences, Part 1, Exercise Theories - Phrases for Exercises with an Even Stick (1st edition, p. 63). Dar Al-Wafaa for Printing and Publishing.