تأثير أسلوب الروندو Rondo في تطوير تحمل السرعة والرشاقة والرؤية البصرية للاعبي كرة القدم في أعمار 18 -20 سنة

محتوى المقالة الرئيسي

ديار كريم نجم
https://orcid.org/0009-0005-0538-6218
احمد ناجي محمود

الملخص

    يهدف البحث إلى إعداد تمرينات الروندو الـ Rondo لدى لاعبي كرة القدم للشباب في أعمار 18 – 20 سنة والتعرف على تأثير تمرينات الروندو الـ Rondo في تطوير تحمل السرعة والرشاقة والرؤية البصرية للاعبي كرة القدم بأعمار 18 – 20 سنة ، استعمل الباحثان المنهج التجريبي وبتصميم المجموعتين  المتكافئتين الضابطة والتجريبية ، و حددا  الباحثان مجتمع البحث في لاعبي نادي خاك ونادي كيوان الرياضي بكرة القدم والذين شاركوا رسمياً في الدوري الكوردستاني بكرة القدم والبالغ عددهم (24) لاعباً استعمل الباحثان بعض الاختبارات البدنية ومنها  إختبار  تحمل السرعة  الركض 5 × 30متر مع 30 ثانية راحة ، وإختبار الرشاقة الركض الزكزاكي حول الحواجز ، واختبار الرؤية البصرية الرؤية المحيطية ، وكانت اهم النتائج أن التمرينات بأسلوب الروندو الـ Rondo كان له أثراً إيجابياً في المجموعة التجريبية مقارنة بالضابطة وإن إختبارات تحمل السرعة والرشاقة والرؤية البصرية لدى أفراد عينة البحث أدى إلى تطورهم في الإختبارات القبلية والبعدية ، ويوصي الباحثان استعمال التمرينات البدنية والرؤية البصرية في أثناء الوحدات التدريبية الخاصة بالفئات العمرية وبمايتلائم مع المرحلة العمرية وإعتماد الدراسة من خلال إستخدام المنهاج التدريبي المعد بأسلوب الروندو الـ Rondo لعينة البحث ( 18 – 20 سنة )

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
نجم د. ك. ., & ناجي محمود ا. (2023). تأثير أسلوب الروندو Rondo في تطوير تحمل السرعة والرشاقة والرؤية البصرية للاعبي كرة القدم في أعمار 18 -20 سنة. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 33(2), 106–121. https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i2.429
القسم
Articles

المراجع

Al-Diwan, L. H., Hagaya, H. M., & Odeh, M. J. (2022). Building a measure of systems thinking in tennis. Journal of Physical Education Studies and Research, 18–27. https://doi.org/10.55998/jsrse.v32i2.341

Ali Hussein Hashem. (2012). Some visual abilities and their relationship to the performance of some offensive and defensive skills among the players of the Al-Qadisiyah University team in five-a-side football. Journal of Physical Education Sciences, 12(1).

Atheer Essam, & Ahmed Naji. (n.d.). The effect of the total football method in developing the level of tactical performance of players in Premier League football clubs,. Journal of the College of Physical Education, University of Baghdad, 1(2).

By marcus DiBernardo. (2014). The Science of Rondo , progressions, variations , Transitions, part of “ the method “ soccer coaching series.

Farhan: Ahmed. (2022). The Effect of a Proposed Training Program (FIFA the 11) on Reducing Sports Injuries and Improving Some Physical Abilities of Football Players Aged (14) Years in Iraq. Journal of Studies and Researches of Sport Education.

khalaf: athman. (2021). The effect of the proposed training load control method on developing the complex attacking skill performance of young soccer players. Journal of Studies and Researches of Sport Education.

Khazaal; Huthaifah, Muslim; Ammar, & Abbood; Zainab. (2023). The Effect of Skill Exercises in the Style of (Rondo) on the Development of Tactical Behavior and the Accuracy of Skillful Performance in Youth Football. Journal of Studies and Researches of Sport Education.

Louay Ghanem Al-Sumaidaie. (2010). Statistics and testing in the mathematical field (Nawa Press).

Low, B. , C. D. , Gonçalves, B. , R. R., Memmert, D. , & Sampaio, J. (2020). A Systematic Review of Collective Tactical Behaviours in Football Using Positional Data.In Sports Medicine . Springer International Publishing , 50(2). https://doi.org/10.1007/s40279-019-01194-7.

Mufti Ibrahim. (2013). The Comprehensive Reference in Sports Training (Dar Al-Kitab Al-Hadith, Ed.; Vol. 1).

Mohamed Nasr El-Din Radwan ،. (2017). Determinants of Selection of Talented People in Sports, (Al-Kitab Publishing Center, Ed.; Vol. 1).

Sadiq; kani, & Easa; Fahem. (2022). The Effect of Intensity Distribution and Concentration Exercises on Developing Speed Endurance and Some Physiological Indicators and Achieving 100-Meter Freestyle Swimming. Journal of Studies and Researches of Sport Education.