أَثـــــر إستــراتـــيجــية القُــبَــعــــات السِتة في تنمية روح التحدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب

محتوى المقالة الرئيسي

موسى عدنان موسى

الملخص

هـــدفــت الدراسة إلى إعـــداد منهــجـــاً تعــليمياً وفقاً لإستــراتـــيجــية القُــبَــعــــات السِتة في تنمية روح التحــدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب ومعرفة أَثـــــر هذه الاستراتيجية في تنمية روح التحــدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب, تم تطبيق المنهج التجريبي لملاءمته مشكلة الدراسة, شملت عينة البحث طلاب الرابع العلمي بإعدادية عانه للبنين للعام الدراسي (2022/2023) وبلغوا (48) طالب, تم تقسيمهم لمجموعتين تجريبية وضابطة ولكل مجموعة (24) طالب, أُجري لمجموعتي البحث الإختبار القبلي لمقياس روح التحدي ودقة مهارتي التمريرة السوطية والتصويب من الوثب الأمــامـي, وبعد ذلك نفذت المجموعة التجريبية وهي شعبة (د) المتغير المستقل إستراتيجية القُــبَــعــــات السِتة, ثم نفذت المجموعة الضابطة وهي شعبة (ب) استراتيجية مُــدرس الــمادة, وتم تطبيق المنهج التعليمي خلال ثمان أسابيع وبوحدتين في الإسبوع وكان زمن الوحــدة (40د), وأخذ الباحث بنظر الإعتبار تدرج تمرينات الــوحدة التعــليمية من السهل للصعب أثناء الدرس وتم معالجة نتيجة البحث عن طـريق الوسائـل الإحــصائية وهــي النسـبة المئـوية, الوســط الحــسابي, الإنحــراف المعــياري, معــامل الارتــباط البسيــط (بـيرسون), معامــل الإرتــباط (سبيــرمان) وإخــتبارات (t) للعـينات المُـترابطة.      


وإستُنتِجَ بأنَّه لإستراتــــــيجية القًــبعــات السِتة أثــــر إيجــابي في تنمية روح التحدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب, ومن توصيات الباحث أن تُجرى دراسات مشابهة بإستخدام هذه الإستراتيجية على مهارات أخرى ولمختلف الأعمار من أجل بناء ركيزة أساسية للعبة.

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
عدنان موسى م. (2023). أَثـــــر إستــراتـــيجــية القُــبَــعــــات السِتة في تنمية روح التحدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب . مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 33(1), 144–161. https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i1.420
القسم
Articles

المراجع

Ashraf Abdul Amir Al-Watifi: The Impact of Effective Learning Strategy on Developing Some Visual Abilities and Learning Top Spin and Volleyball Passing Skills for Students, Master's Thesis, University of Babylon, College of Physical Education and Sports Sciences, 2019.

Afrah Baqer and Others: Occupational Immersion and its Relationship to the Spirit of Challenge for Volleyball Coaches from the Players' Perspective, Contemporary Sports Journal, Volume (20), Issue (3), 2021.

Amani Jumaa Al-Suluk: The Effect of Employing the Six Thinking Hats Strategy in Teaching English on Developing Creative Thinking for Eighth Grade Female Students in Gaza, Master's Thesis, Islamic University - Gaza, College of Education, 2012.

. 4. Raed Ahmed Al-Karimain: The Impact of Teaching Using the Six Thinking Hats Strategy on Academic Achievement, Problem-Solving Skills, and Achievement Motivation for Tenth Grade Students in Jordan, Studies in Educational Sciences, University of Jordan, Volume (44), Issue (4), 2017.

. 5. Rabab Abdul Hussein: The Impact of Using the Six Thinking Hats Strategy on Middle School Students' Sports Achievement and Flexible Understanding, Misan Journal for Academic Studies, Issue (39), 2020.

. 6. Diaa Al-Khayat and Nawfal Al-Hiyali: Handball, University of Mosul, Dar Al-Kitab for Printing and Publishing, 2001.

. 7. Asim Mohamed Ibrahim: The Effectiveness of Using the Six Thinking Hats Strategy in Teaching Science in Developing Cognitive Achievement, Health Awareness, and Decision-Making Skills for Fifth Grade Students, Educational Journal, Egypt, Volume (28), 2010.

. 8. Ali Abdul Kareem Al-Kasab: The Effectiveness of Using the Six Thinking Hats Strategy in Teaching Social Studies in Developing Achievement, Problem-Solving Skills, and Achievement Motivation for Third Grade Middle School Students, Faculty of Education Journal, Port Said University, Issue (18), 2015.

. 9. Ghaida Hamid Al-Hilali and Salah Abdul Qadir Al-Na'imi: The Effect of the Six Thinking Hats Strategy on Improving Creative Thinking Skills, Journal of Economic and Administrative Sciences, Volume (25), Issue (11), 2019.

. 10. Fadel Kurdish Shlaka: Determining Benchmark Levels for Endurance of Basic Skills Among Youth Handball Players of Al-Furat Al-Awsat Clubs, Master's Thesis, University of Babylon, College of Physical Education, 2007.

. 11. Fadel Kurdish and Ali Jabbar: Psychological Compatibility and its Relationship to the Spirit of Challenge Among Youth Handball Players in Najaf Governorate, Journal of Sports Education Sciences, Volume (13), Issue (6), 2020.

. 12. Karima Fayyad Al-Badrani: The Effect of Self-Learning and Peer Teaching Strategies on the Level of Technical Performance and Achievement in Air Rifle Shooting, PhD Thesis, University of Baghdad, College of Physical Education for Girls, 2004.

. 13. Mohamed Abood Awad: The Effect of Input Style on Learning Some Basic Offensive Handball Skills for Students of the College of Physical Education, Master's Thesis, University of Anbar, College of Physical Education, 2011.

. 14. Mustafa Al-Qamsh and Mohamed Al-Bawaliz: Measurement and Evaluation in Special Education, 1st Edition, Amman, Jordan.

. 15. Manaf Majid Al-Hasan: The Effect of Using the Collective Competition Method Compared to the Command Method in Learning Some Offensive Handball Skills, Master's Thesis, University of Anbar, College of Physical Education, 2009.

. 16. Maisaa Hussein Matroud: The Effect of a Training Program on Developing Special Speed for 1500-Meter Runners According to the Targeted Time, Master's Thesis, University of Diyala, College of Physical Education, 2007.

. 17. Wael Essam Al-Din Al-Diyasti: The Effect of Using the Six Colored Thinking Hats Strategy on the Degree of Performance in Some Offensive Basketball Skills, Scientific Journal of Physical Education and Sports Sciences, Issue (84), Part (2), 2018.

Abbas, K. (2021a). Setting Benchmark Levels for Some Personal Traits among Advanced Handball Players. JSRSE, 31(4), 397–419. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/40

Abbas, K. (2021b). The Relationship between Emotional Traits and Some Fundamental Handball Skills among Advanced Players. JSRSE, 30(4), 291–306. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/154

ALtaai, A. (2020). The effect of integrated education on improving systemic thinking and achievement in tests and measurements in third-stage students at the College of Physical Education and …. Journal of Social Sciences, 12(1). https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=ar&user=iuz1EtMAAAAJ&citation_for_view=iuz1EtMAAAAJ:qjMakFHDy7sC

Anwar, A. (2022). The impact of using Educational Technology on Developing skill performance at Physical Education College. https://www.researchgate.net/publication/363609975_altqnyat_altlymyt

Jasim, J. (2021). The Effect of Fast Break Drills on Some Fundamental Skills of Young Handball Players. JSRSE, 30(4), 53–58. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/132

Odah, H., & Saad, K. (2021). An Analytical Study of Psychological Differentiation Levels among Elite Handball Players. JSRSE, 30(1), 22–36. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/179

Shunain, K., & Shalak, S. (2021). A Study of the Relationship between Foot Arch Height and Foot Pronation Angle in Female Students with Shin Splints among Second Stage Students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Basra. JSRSE, 29(3). https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/257