أَثـــــر إستــراتـــيجــية القُــبَــعــــات السِتة في تنمية روح التحدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب
محتوى المقالة الرئيسي
الملخص
هـــدفــت الدراسة إلى إعـــداد منهــجـــاً تعــليمياً وفقاً لإستــراتـــيجــية القُــبَــعــــات السِتة في تنمية روح التحــدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب ومعرفة أَثـــــر هذه الاستراتيجية في تنمية روح التحــدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب, تم تطبيق المنهج التجريبي لملاءمته مشكلة الدراسة, شملت عينة البحث طلاب الرابع العلمي بإعدادية عانه للبنين للعام الدراسي (2022/2023) وبلغوا (48) طالب, تم تقسيمهم لمجموعتين تجريبية وضابطة ولكل مجموعة (24) طالب, أُجري لمجموعتي البحث الإختبار القبلي لمقياس روح التحدي ودقة مهارتي التمريرة السوطية والتصويب من الوثب الأمــامـي, وبعد ذلك نفذت المجموعة التجريبية وهي شعبة (د) المتغير المستقل إستراتيجية القُــبَــعــــات السِتة, ثم نفذت المجموعة الضابطة وهي شعبة (ب) استراتيجية مُــدرس الــمادة, وتم تطبيق المنهج التعليمي خلال ثمان أسابيع وبوحدتين في الإسبوع وكان زمن الوحــدة (40د), وأخذ الباحث بنظر الإعتبار تدرج تمرينات الــوحدة التعــليمية من السهل للصعب أثناء الدرس وتم معالجة نتيجة البحث عن طـريق الوسائـل الإحــصائية وهــي النسـبة المئـوية, الوســط الحــسابي, الإنحــراف المعــياري, معــامل الارتــباط البسيــط (بـيرسون), معامــل الإرتــباط (سبيــرمان) وإخــتبارات (t) للعـينات المُـترابطة.
وإستُنتِجَ بأنَّه لإستراتــــــيجية القًــبعــات السِتة أثــــر إيجــابي في تنمية روح التحدي ودقــة مهـــارتي المُناوَلة السوطية والتصويــب من الــوثــب الأمــامـي بكُــــرة اليَــد لـلطُـــلاب, ومن توصيات الباحث أن تُجرى دراسات مشابهة بإستخدام هذه الإستراتيجية على مهارات أخرى ولمختلف الأعمار من أجل بناء ركيزة أساسية للعبة.
تفاصيل المقالة

هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
المراجع
Abbas, K. (2021a). Setting Benchmark Levels for Some Personal Traits among Advanced Handball Players.JSRSE,31(4), 397–419. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/40
Abbas, K. (2021b). The Relationship between Emotional Traits and Some Fundamental Handball Skills among Advanced Players. JSRSE, 30(4), 291–306. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/154
Al Nuaimi, S. A. Q., & Muhammad, G. H. (2019). The effect of the six thinking hats strategy on improving creative thinking skills. Journal of Economics and Administrative Sciences, 25(111), 1.
Al-Badrani, K. F. (2004). The effect of self-learning and peer teaching strategies on the level of technical performance and achievement of the air rifle shooting event [Doctoral thesis]. University of Baghdad.
Al-Dayasti, W. E. E.-D. (2018). The effect of using the six-colored hats method on the degree of performance of some offensive basketball skills. Scientific Journal of Physical Education and Sports Sciences, 2(84), 406.
Al-Din Ahmed, D., Rahim Nouri Harbi, A., Jaber Musharraf, A., & Firas Abdullah Al-Rawe, M. (n.d.). Mental Motivation and its Relationship to the Students’ Performance of Gradable Scoring Skill in Basketball. In International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE (Vol. 14).
Al-Hassan, M. M. (2009). The effect of using the group competition method and comparing it to the command method on learning some offensive handball skills [Master’s thesis]. Anbar University.
Ali, A. K. M. A.-K. (2015). The effectiveness of using the six thinking hats strategy in teaching the social studies course in the third intermediate grade in developing achievement, problem-solving skills, and achievement motivation. College of Education Journal. Port Said, 18(18), 265–296.
Al-Khayyat, D., & Al-Hayali, N. (2001). Handball (p. 31). Dar Al-Kutub for Printing and Publishing.
Al-Kreimeen, R. (2017). The impact of teaching through the six Thinking Hats on the educational results, improving the problem-solving and the achievement motivation in tenth graders in Jordan. DIRASAT: EDUCATIONAL SCIENCES, 44(4).
Al-Qamsh, M., & Al-Bawaliz, M. (2002). Measurement and Evaluation in Special Education (1st edition, p. 109). Jordan.
Al-Salak, A. J. (2012). The effect of employing the six hats strategy in teaching the English language on developing creative thinking among eighth-grade female students in Gaza [Master’s thesis].
ALtaai, A. (2020). The effect of integrated education on improving systemic thinking and achievement in tests and measurements in third-stage students at the College of Physical Education and …. Journal of Social Sciences, 12(1). https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=ar&user=iuz1EtMAAAAJ&citation_for_view=iuz1EtMAAAAJ:qjMakFHDy7sC
Al-Watifi, A. A. A. (2019). The effect of the effective learning strategy in developing some visual abilities and learning the skills of serving from above (tennis) and receiving it with volleyball for students [Master’s thesis]. University of Babylon.
Anwar, A. (2022). The impact of using Educational Technology on Developing skill performance at Physical Education College. https://www.researchgate.net/publication/363609975_altqnyat_altlymyt
Awad, M. A. (2011). The effect of the input method on learning some basic offensive handball skills for students of the College of Physical Education [Master’s thesis]. Anbar University.
Baqir, A., Sameer, L., & Mohammed, M. (2021). Job absorption and its relationship with the spirit of challenge of some volleyball coaches from the players’ point of view. Modern Sport, 20(3), 1–12.
Hussein, R. (2020). The effect of using the six hats strategy on the mathematical achievement of first-year intermediate students and their flexible understanding. (Humanities, Social and Applied Sciences) Misan Journal of Academic Studies, 19(39), 249–266.
Ibrahim, M. A. (2010). The effectiveness of using the six thinking hats in teaching science in developing cognitive achievement, health awareness, and decision-making skills among fifth-grade primary school students. Educational Magazine of the Faculty of Education in Sohag, 28(28), 311–385.
Jasim, J. (2021). The Effect of Fast Break Drills on Some Fundamental Skills of Young Handball Players. JSRSE, 30(4), 53–58. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/132
Matroud, M. H. (2007). The effect of a training curriculum on developing the specific speed of 1,500-meter runners according to the target time, [Master’s thesis]. University of Diyala.
Odah, H., & Saad, K. (2021). An Analytical Study of Psychological Differentiation Levels among Elite Handball Players. JSRSE, 30(1), 22–36. https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/179
Shalaka, F. K. (2007). Determining standard levels of endurance in performing basic skills among middle Euphrates youth handball club players [Master’s thesis]. University of Babylon.
Shalaka, F. K., & Merhej, A. J. (2020). Psychological compatibility and its relationship with the spirit of challenge among the young players of the clubs of Najaf Governorate in Handball. Journal of College of Physical Education, 13(6), 306–319.
Shunain, K., & Shalak, S. (2021). A Study of the Relationship between Foot Arch Height and Foot Pronation Angle in Female Students with Shin Splints among Second Stage Students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Basra. JSRSE, 29(3). https://jsrse.edu.iq/index.php/home/article/view/257