بناء مقياس فاعلية ادارة المعرفة في عدد من المؤسسات التعليمية الرياضية في محافظة أربيل

محتوى المقالة الرئيسي

عبدالحكيم مصطفى رسول

الملخص

    هدف البحث الى بناء مقياس فاعلية ادارة المعرفة في عدد من المؤسسات التعليمية الرياضية في محافظة اربيل .و تم استخدام المنهج الوصفي وبالأسلوب المسحي لملاءمته وطبيعة البحث الحالي ، وضم  مجتمع البحث (195) طالب وطالبة يمثلون قسم ومعهد للتربية الرياضية  في قضاء شقلاوة بمحافظة اربيل ومعهد بايتخت غير الحكومي , وللضرورة البحثية قام الباحث باختيار عينتين من مجتمع البحث ، الأولى للبناء بواقع ( 80) طالب وطالبة ، والثانية للتطبيق بواقع (40) طالب وطالبة ، ولجا الباحث الى ( 10 ) طالب وطالبة  لأجراء التجربة الاستطلاعية عليهم , واهملت (15) استمارات لعدم توفر الشرط العلمي فيها  ولتحقيق اهداف البحث تطلب بناء مقياس فاعلية ادارة المعرفة في المؤسسات التعليمية الرياضية  ، وفق الإجراءات العلمية . وعولجت البيانات احصائيا عن طريق نظام SPSS   والتي تضمنت الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، النسبة المئوية، معامل ارتباط بيرسون، ألفا كرونباخ. وقد توصل الباحث الى استنتاجات عديدة أهمها: صلاحية مقياس فاعلية ادارة المعرفة في المؤسسات التعليمية الرياضية، الذي تم بناءه من قبل الباحث. وحصول معظم فقرات ابعاد (اكتساب وتوليد المعرفة، خزن المعرفة، توزيع المعرفة، تطبيق المعرفة) التي شّكلت المقياس، على مستوى (مرتفع)، مؤشر على اهمية المعرفة التي اصبحت احدى القوى الدافعة لنجاح الادارة التي تتمتع بكثافة عالية من المعرفة، والتعامل معها على نحو منتظم، واعتبار المعرفة مصدراً اساسياً لتحقيق التميز الاداري للمؤسسة بين أقرانها.

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
رسول ع. م. . (2022). بناء مقياس فاعلية ادارة المعرفة في عدد من المؤسسات التعليمية الرياضية في محافظة أربيل. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 32(2), 351–364. https://doi.org/10.55998/jsrse.v32i2.370
القسم
Articles

المراجع

Abu Shakdim, S. (2020). The effectiveness of e-learning in light of the spread of the Corona virus from the point of view of teachers at Palestine Technical University (Khadoori).

AbdulRasoul, T. H., Aldewan, L. H., & Muslim, A. J. (2019). Effect of Daniel ’s model in teaching basic skills of football halls. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 58, 11–25. https://www.iasj.net/iasj/article/171095

Adam, A. (2018). The Role of Knowledge Management and Intellectual Assets in Achieving the Economic Benefit of University Libraries. Arab Group for Training and Publishing.

Ajabi, M. (2022). The impact of knowledge management on the management of excellence through the standard of policies and strategies in the educational administration. The Arab Republic of Egypt, Sadat Academy for Administrative Sciences.

Al-Aqraa, N. (2020). The impact of knowledge management on enhancing administrative performance in government institutions in Qalqilya Governorate, Faculty of Administrative and Economic Sciences. Scientific Research Notebooks, 8(2).

Al-Asi, N., & Ali, J. (2012). applied concepts in the level of performance of sports knowledge for members of the administrative bodies of elite and excellent clubs from the point of view of coaches. , The Eighteenth Regular Conference of Colleges and Departments of Physical Education in Iraq.

Al-Awlaki, A., & Al-Dhalei, A. (2017). The role of knowledge management in achieving competitive advantage. King Saud University Journal, 27(1).

Al-Bajari, B. (2015). The role of knowledge management processes and the dimensions of organizational culture in the organizational effectiveness of youth and sports forums in Iraq from the point of view of its administrative and training sports staff.

Al-Enezi, K. (2019). The degree of practice of secondary school principals in the State of Kuwait to manage administrative excellence in light of the European model of excellence.

Aldewan, L. H., Noori, A. B., & Oda, M. J. (2022). The influence of the rofini model on learning some basic skills and sensory perceptions in the game of female tennis. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 32(1), 16–27. https://doi.org/https://doi.org/10.55998/jsrse.v32i1.285

Al-Faqih, I. (2012). The reality of the application of knowledge management at Jazan University from the point of view of academic leaders.

Al-Kubaisi, A. (2005). Knowledge Management and Organizational.

Al-Omari, M. (2004). The combined use of information technology and knowledge management to achieve high value for the work of Jordanian commercial banks.

Al-Saqri, F. (2017). The reality of applying knowledge management in Saudi universities. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 91.

Awad, A. (2012). The role of knowledge management and its technology in achieving organizational development. Damascus University Journal of Economic and Legal Sciences, 28(1).

bin Samhan, M. (2019). The reality of knowledge management and its impact on institutional performance. International Journal for Research in Educational Sciences, 2(3).

Ghayour, A. (2012). The use of knowledge management in developing institutional performance in higher education institutions in Egypt. Journal of Education, Ain Al-Shams, 1(39).

Hammoud, K. (2010). The Knowledge Organization (1st ed.). Safaa for Publishing and Distribution.

Jennifer, R. (2000). From Learning Organization to Knowledge entrepreneur. From Learning Organization to Knowledge Entrepreneur, 4.

Morten,T. Hansen, nitin, nohria, & Thomas J. Tierney. (1999). What is your Strategy for Managing Knowledge.