تأثير تمرينات خاصة باستخدام بعض الوسائل المساعدة في تعليم بعض المهارات الأساسية بكرة القدم للناشئين

محتوى المقالة الرئيسي

Hashim Muteb Taha

الملخص

هدف البحث الى اعداد تمرينات خاصة باستعمال الأدوات المساعدة لتعليم بعض المهارات الأساسية بكرة القدم للناشئين. وتم استعمال المنهج التجريبي بتصميم المجموعات المتكافئة (الضابطة والتجريبية) اذا كانت عينة البحث هم من اللاعبين الناشئين المسجلين في نادي نفط البصرة الرياضي بكرة القدم في محافظة البصرة واستنتج الباحث ان استعمال الأدوات المصنعة التعليمية وذات التأثير المواكب للأداء في تعلم بعض المهارات قيد البحث له دور فعال في رفع المستوى المهاري للاعبين الناشئين بكرة القدم. وعليه تمت التوصية ضرورة القيام بدورات صقل تعليمية للمدربين لتقديم اخر المستجدات التعلم والتدريب ومناهجه واساليبه

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
Taha, H. M. (2025). تأثير تمرينات خاصة باستخدام بعض الوسائل المساعدة في تعليم بعض المهارات الأساسية بكرة القدم للناشئين. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 35(4), 319–331. https://doi.org/10.55998/jsrse.v35i4.1192
القسم
Articles

المراجع

Abbas, I. F. (2025). The effect of special exercises using some educational methods in learning some basic volleyball skills. Journal of Sports Education Studies and Research, 35(3), 271–285. https://doi.org/10.55998/jsrse.v35i3.1110

Ahmed, N. H., Omar, A. F., & Hammad, F. (2009). The Effect of Complex Exercises Using the Strategy of Pressure Game to Develop the Energy Expended for the Heart and the Speed of the Skilled Performance of the Football Players.

Al-Hiti, M. S. (2013). Learning and basic skills in football. Dar Degla.

Al-Khattabiyya, A. (2012). Difficulties facing students of the Faculty of Physical Education and Sports in applying the practical aspects of gymnastics competitions [Master’s thesis]. Gaza University.

Al-Zubaidi, R. A. (2002). Constructing a test battery to measure the physical and skill qualities of young football players in Iraq [PhD thesis]. University of Basra.

Asal, F. H., & Abdul, S. R. (2020). The effect of different exercises using the play training method to develop some physical and skill abilities of young football players. Dirassat in Humanities & Social Sciences, 3(3).

Hashem, M. T., Laith, M. H., & Abdul Ali, J. M. (2024). The impact of a small-games educational approach on developing some aspects of learning football for juniors. Maysan Journal of Physical Education Sciences, 29(3), 222–238. https://doi.org/10.61265/.v29i3.335

Khairallah, S. M., & Mamdouh, A. M. (1983). Learning Psychology between Theory and Practice. Dar Al Nahda Al Arabiya.

Mashkoor, N. H., & Othman, I. A. (2025). The relationship of thinking patterns associated with the two halves of the brain to the skills of handling and suppression in indoor soccer for female students of the College of Physical Education and Sports Sciences. Journal of Sports Education Studies and Research, 35(1), 57–75. https://doi.org/10.55998/jsrse.v35i1.1005

Mohamed, S. H. (2025). The effect of an educational program using some aids in learning the skill of scoring with the sole of the foot in soccer for first-year middle school female students. Journal of Sports Education Studies and Research, 35(2), 115–125. https://doi.org/10.55998/jsrse.v35i2.1017

Mukhtar, H. M. (1997). Scientific foundations in football training (2nd edition, p. 78). Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Muslim, B. A. (2000). Developing the speed of the great circle on the horizontal bar using the rotating wheel device (factory) [Doctoral thesis]. University of Basra.