الصمود النفسي وعلاقته بتفوق الرياضي لدى لاعبي التنس

محتوى المقالة الرئيسي

Sami Hamid Mohammed
Mulawan Sherko Mohammed

الملخص

هدفت الدراسة الى التعرف على درجة الصمود النفسي والتفوق الرياضي لدى لاعبي التنس واستعمل الباحثان المنهج الوصفي بالأسلوب المقارن والارتباطي اذ كانت عينة البحث هم لاعبي محافظة اربيل البالغ عددهم (16)لاعبا بنسبة وتم استعمال مقياس الصمود النفسي لـ (محمد سلمان شبيب ، 2018) ومقياس أبعاد التفوق الرياضي المعد من قبل (محمد حسن علاوي ، 1998) , واستنتجت الباحثان ما يلي: - يمتلك لاعبوا ناديي الا ونادي نيشتمان و نادي ارارات  مستويات منخفضة من الصمود النفسي  وذلك من خلال مقارنة قيم الأوساط الحسابية مع قيمة المتوسط الفرضي للمقياس، وأوصى الباحثان يهتم المدربون بالإعداد النفسي للاعبين للتحكم في انفعالاتهم وتحفيزهم وتعزيزها بهدف تحقيق التفوق ومستويات عالية من الأداء

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
Mohammed, S. H. ., & Mohammed, M. S. . (2025). الصمود النفسي وعلاقته بتفوق الرياضي لدى لاعبي التنس . مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 35(1), 269–284. https://doi.org/10.55998/jsrse.v35i1.853
القسم
Articles

المراجع

Abd Elbaseer, A. (1999). Sports training and integration between theory and application. Book Center for Publication, Cairo.

Abu Halawa, M. A.-S. A.-G. (2004). Positive Psychology: Its Nature, Theoretical Foundations, and Future Prospects (p. 13). Psychological Sciences Foundation.

Al-Bilal, E. S. (2020). Academic buoyancy and its relationship to academic resilience among male and female secondary school students in public schools in the Tabuk region. Journal of the Faculty of Education, Menoufia University, 1(35), 392–435.

Allawi, M. H. (1999). Encyclopedia of psychological tests for athletes: Vol. first edition. Al-Kitab Center for Publishing.

Al-Mutawa, A. M. (1977). The Psychology of Competitions (Part 1, p. 107). Al-Safir Newspaper Press.

Al-Zubaidi, A.-W. A. at el. (2019). Psychological variables in the field of sports (1st ed, p. 7). Dar Al-Akademoon for Publishing and Distribution.

Atiya, A. A. (2011). Academic Resolute and its Relationship to Self-Esteem among a Sample of Open Education Students. Published Research in Psychological Studies.

Benjamin, B. et al. (1993). The Student’s Cumulative and Formative Assessment (p. 196). Modern Egyptian Office.

Hamad, S. H., Saad, H. M., Agam, B. I., & Farhan, M. K. (2024). THE EFFECT OF VISUAL TRACKING EXERCISES ON SOME MOVEMENT ABILITIES AND THE SKILL OF DEFENDING THE COURT IN VOLLEYBALL FOR STUDENTS. Proximus Journal of Sports Science and Physical Education, 1(7), 77–83.

Hamed, N., & Ahmed, A. (2023). Perceived Self-Efficacy and Its Relationship to Dexterous Thinking Among Third-Stage Female Students in the College of Physical Education and Sports Sciences-University of Basra. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 33(1), 2023. https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i1.376©Authors

Jabbar, H. K., Hassan, L. M., & Ali, M. M. (2023). Mind mapping strategy and its impact on learning some basic tennis skills. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 33(2). https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i2.453

Masoud, A. R., & Shabib, S. S. (2024). Evaluating the level of some psychological traits among women practicing sports activities. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 34(2). https://doi.org/DOI:https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i2.512

Rasan, K. (1998). Important Theories in Sports Training (p. 179). Dar Al Sharq for Publications and Publishing.

Wajih Mahjoub. (2001). Principles of Scientific Research and Its Methods, (Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution, Ed.).

Zaki, M. H. (2006). Sports Excellence - Concept - Basic Aspects - Care - Discovery - Motor Validity: (Egyptian Library for Printing (First Edition, p. 19). Publishing and Distribution, Alexandria University, Faculty of Physical Education.