التآزر الحركي و سرعة أعصاب نصفي الدماغ وعلاقتهما بالوقوف على اليدين على عارضة التوازن بالجمباز

محتوى المقالة الرئيسي

Fatima Hassan Hassoun

الملخص

يهدف البحث الى التعرف على التآزر الحركي و سرعة أعصاب نصفي الدماغ الأيمن والأيسر لدى بعض لاعبي محافظات العراق بالجمباز والعلاقة بين التآزر الحركي و سرعة أعصاب الدماغ الأيمن و الأيسر و الوقوف على اليدين على عارضة التوازن ، تم استخدام المنهج الوصفي بالأسلوب دراسة العلاقة ، تمثل مجتمع البحث و عينته بلاعبي الجمباز لمنتخبات المحافظات المشاركين لاختيار منتخب العراق للمتقدمين و اهم الاستنتاجات هي تمتعت عينة لاعبي الجمباز بدرجة متوسطة في سرعة أعصاب الدماغ الأيمن والأيسر، ويمتلك لاعبي الجمباز درجة جيدة من التآزر الحركي ، و للتآزر الحركي ولسرعة أعصاب الدماغ الأيمن و الايسر دور كبير في اداء الوقوف على اليدين على عارضة التوازن.

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
Hassoun, F. H. (2024). التآزر الحركي و سرعة أعصاب نصفي الدماغ وعلاقتهما بالوقوف على اليدين على عارضة التوازن بالجمباز. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 34(2), 234–243. https://doi.org/10.55998/jsrse.v34i2.494
القسم
Articles

المراجع

Abdul Sattar, J. A.-D. (2000). Physiology of mental processes and sports (p. 144).

AbdulRasoul, T. H., Aldewan, L. H., & Muslim, A. J. (2019). Effect of Daniel ’s model in teaching basic skills of football halls. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 58, 11–25. https://www.iasj.net/iasj/article/171095

Ameer, H. A., Muslim, A. J., & Abdullah, H. (2023). The Effect of High Temperatures on Some Functional Indicators and The Sharpness of Attention for the Players of the Basra City Team with the Fencing Epee Weapon Journal of Studies and Researches of Sport Education. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 33(1), 2023. https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i1.403©Authors

Ameer, J. M., & Khalil, I. S. A.-H. (2022). The effect of exercises using the method of learning for mastery and performance simulation tools in developing the skills of standing on the hands and the human wheel for the floor movements carpet in the artistic gymnastics for men. Sciences Journal Of Physical Education , 15(5), 460–473. https://www.iasj.net/iasj/article/261168

Hala, K. (2014). Perceptions of circumference and synergy between the arm and leg and their relationship to a numerical attack with a weapon Al-Sheesh [Master’s Thesis]. University of Basra.

Othman, I. A., Mohamed, L. H., & Shabib, S. S. (2023). The effect of Top Play and Top Sport cards using recreational games in developing children’s creative abilities. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 33(2), 33–51. https://doi.org/https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i2.466

Janan, N. A.-J. (2015). Perceptual speed in terms of the Vienna system and its relationship to the Qatari smash hit in volleyball. Journal of Sports Sciences,College of Physical Education and Sports Sciences, University o Babe, 8(27), 124–136. https://doi.org/https://doi.org/10.26400/sp/27/11

Jasim, nafi H., Mohammed, F. D., & Ameer, J. M. (2021). Using an educational curriculum to develop some of the educational and motor abilities of students learning and teaching. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation, 3(32), 9. https://www.researchgate.net/publication/377808196

Maryam Saleem. (2003). The Psychology of Learning (1st edition, p. 561). Arab Nahda Printing House.

Muhammad, A. H. T. (2015). Brain control and its relationship to psychological frequency, self-esteem patterns, and the level of learning to swim for students of the College of Physical Education. Journal of the College of Physical Education and Sports Sciences, 1(9).

Othman, A. A., Jassim, N. H., & Ameer وJaber Mushref. (2023). The speed of motor response among players of first-class clubs in Anbar Governorate and its relationship to the performance of the skill of receiving the serve for the volleyball player (libero). Kufa Journal Physical Education Sciences, 1(6), 539–555. https://www.iasj.net/iasj/article/273090