تأثير تمرينات القدرات البصرية في تطوير فاعلية الأداء الفني بالملاكمة

محتوى المقالة الرئيسي

Mahdi Zuhair Khalaf
https://orcid.org/0009-0005-6805-574X
Montather Majeed Ali
https://orcid.org/0000-0003-2514-0088
Abdullkadhum Jaleel Hassan

الملخص

يهدف البحث في إعداد وحدات تعليمية باستخدام تمرينات القدرات البصرية في تطوير فاعلية الإداء الفني بالملاكمة وقد تم استخدام المنهج التجريبي اما عينة البحث فقد بلغ عددهم (16) ملاكم وتم تقسيمهم على مجموعتين الأولى تجريبية عددها (8) ملاكمين والثانية الضابطة عددها (8) واستنتج الباحثون اظهر البرنامج التعليمي المقترح تأثير تمرينات القدرات البصرية  اثر إيجابي في  تنمية مستوى فاعلية الأداء الفني للملاكمين, يوصي الباحثون ان استخدام تمرينات القدرات  البصرية لما لها تأثير في تنمية فاعلية الأداء الفني للملاكمين.

تفاصيل المقالة

كيفية الاقتباس
Khalaf, M. Z., Ali, M. M., & Hassan, A. J. (2025). تأثير تمرينات القدرات البصرية في تطوير فاعلية الأداء الفني بالملاكمة. مجلة دراسات وبحوث التربية الرياضية, 35(2), 149–161. https://doi.org/10.55998/jsrse.v35i2.1061
القسم
Articles

المراجع

Abdelkader, A. K. (2023). The Effect of Karen’s Model on Teaching Some Grips in Wrestling for Students. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 33(1), 323–336. https://doi.org/10.55998/jsrse.v33i1.382

Abdul-Zahra, L. H. A. J. (2013). Find extract Impact multimedia system integrated collaborative learning style in the education of the technical performance of the elevation jerk and the cognitive level of weightlifting. Journal of Studies and Researches of Sport Education, 35.

Adel, A. B. (1999). Sports Training: Integration between Theory and Practice (p. 89). Book Center for Publishing.

Al-Mandlawi, Q. H. (1999). Tests and Evaluation in Physical Education (p. 10). Iraq: Higher Education Presses.

Al-Takriti, W. Y., & Al-Ubaidi, H. M. (1999). Statistical Applications and the Use of Computers in Physical Education Research (p. 88). Dar Al-Kutub for Printing and Publishing.

BIN WANG, KENNETH J, & CIUFFREDA. (2014). ISION TRAINING AND SPORTS, KLUWER (p. 22). NEW YORK: PLENUM PUBLISHERS.

Fouad, G., & Abdullah, I. (2005). The effectiveness of visual training on some skillful variables and visual abilities in volleyball. Journal of Comprehensive Education Research, Second Volume for the Second Grade, Faculty of Physical Education for Girls, Zagazig University.

Gamal, A. E.-D., & Nahed, E.-S. (2007). Kinematics (1st ed, p. 55). Tanta University.

Hamad, S. H. (2021). The effect of skill exercises using educational techniques on some cognitive, sensory-motor abilities and performance of offensive and defensive foil skills at the ages of (15-16) years [University of Anbar]. https://doi.org/DOI:10.13140/RG.2.2.25790.29769

Hamad, S. H., Saad, H. M., Agam, B. I., & Farhan, M. K. (2024). THE EFFECT OF VISUAL TRACKING EXERCISES ON SOME MOVEMENT ABILITIES AND THE SKILL OF DEFENDING THE COURT IN VOLLEYBALL FOR STUDENTS. Proximus Journal of Sports Science and Physical Education, 1(7), 77–83.

Isabel, W. (2001). Why visual training programmers for sport don’t work. Sports Sci, Mar.

Magda, I. (2006). The effectiveness of a visual training program on some visual skills and visual cognitive skills and their relationship to the level of performance of some control and mastery skills among rhythmic gymnastics juniors. Comprehensive Education, Faculty of Sports, 12(3), 6–8.

Magdy, A. I. (1999). Reading in the Methodology (p. 458). Egyptian Renaissance Library.

Resan, K. M. (1989). Encyclopedia of Measurements and Tests in Physical Education and Sports. Higher Education Press.

Sami, M. H. (2005). Introduction to Modern Boxing (p. 328). Shajarat Al-Durr Library.